ks. Janusz Królikowski Wcielenie słowa jako podstawa teologii ikony według świętego Teodora Studyty
Por. Ch. Schönborn, Ikona Chrystusa, tłum. W. Szymona, Poznań 2001.
Na temat teologii ikony u Teodora Studyty, por. tamże, s. 230-248; C. Scouteris, La personne du Verbe Incarné et l’icône. L’argumentation iconoclaste et la résponse de saint Théodore Studite, w: Nicée II, 787-1987. Douze siècles d’images religieuses, red. F. Boespflug – N. Lossky, Paris 1987, s. 12-133 ( w niniejszym opracowaniu wykorzystuję to opracowanie).
Por. Teodor Studyta, Antirrheticus I, 10: PG 99, 340D.
Tamże.
II Sobór Nicejski, Dekret wiary 16, w: Dokumenty Soborów Powszechnych, T. 1, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2001, s.337.
Por. Teodor Studyta, Antirrheticus II, 47: PG 99, 388D; I, 7: PG 99, 337D-337A.
Tamże III, 1, 13: PG 99, 400D-401A.
Tamże 401A.
Tamże I, 19: PG 99, 349AB.
Por. German, Epistula ad Iohannem episcopum Synadensem: PG 98, 156CD.
Teodor Studyta, Antirrheticus II, 38: PG 99, 380B.
Teodor referuje ich poglądy: „Mówią oni, że nie ma żadnej różnicy miedzy bożkiem i obrazem, ponieważ mają to samo znaczenie. Bożek jest całkowicie formą i to, co jest widziane nie jest rzeczywistością podstawową; obraz z kolei jest podobieństwem. Ale to, co podobne nie jest niczym innym niż tym, że nie jest pierwowzorem”: Tamże I, 16: PG 99, 345C.
Teodor Studyta, Antirrheticus I, 3: PG 99, 332B; III, 1, 15: PG 99, 396C.
Tamże II, 1, 47: PG 99, 409A.
Tamże III, 1, 47: PG 99, 409A.
Tamże I, 22: PG 99, 400C.
Tamże III, 1, 10: PG 99, 393C.
Por. Nicefor, Antirrheticus II: PG 100, 337C.
Teodor Studyta, Antirrheticus II, 41: PG 99, 381C. Por także: II, 43-44: PG 99, 384ABC; 46: PG 99, 385B.
Por. Nicefor, Antirrheticus I, PG 100, 221B.
Tamże.
Sobór Chalcedoński, Definicja wiary 11: Dokumenty Soborów Powszechnych, s. 223.
Por. Teodor Studyta, Antirrheticus I, 7: PG 99, 336C.
Jan Damasceński, De imaginibus I, 15: PG 94, 1241C; II, 5: 1288AB; III, 2: 1320B, III, 4: 3121D; III, 6: 1324D-1325B.
Grzegorz z Nyssy, Quod non sunt tres Dii: PG 45, 132. Tłumaczenie polskie: Grzegorz z Nyssy, Drobne pisma trynitarne, tłum. T. Grodecki, Kraków 2001, s. 113-114 (ŻMT, 21).
Por. Bazyli, Homilia XVI, In illud, in principio erat Verbum: PG 31, 480B.
Grzegorz z Nyssy, Antirrheticus adversus Apollinarem: PG 45, 1160A.
Por. Grzegorz z Nazjanzu, Poemata Theologica I, 62-64: PG 37, 406. Por. także Ad Cledonium presbyterum. Contra Apollinarium: PG 37, 177BC.
Jeśli chodzi o szczegółowe opracowanie tego zagadnienia, por. J. Zachhuber, Human Nature in Gregory of Nyssa, Leiden 2000.
Grzegorz z Nyssy, De perfectione, 50. Tłumaczenie polskie: Grzegorz z Nyssy, O naśladowaniu Boga, tłum. J. Naumowicz, Kraków 2001, s. 75 (BOK 15).
Por. tamże.
Teodor Studyta, Antirrheticus III, 1, 34: PG 99, 405C.
II Sobór Nicejski, Dekret wiary 16, w: Dokumenty Soborów Powszechnych, s. 338 (tłumaczenie polskie nie jest w pełni precyzyjne, mówiąc w tym tekście o „Istocie” – s. 339).
Teodor Studyta, Antirrheticus III, 1, 34: PG 99, 405AB.
Tamże, 405B.
Tamże, 405BC.
Atanazy, Orationes contra arianos III, 5: PG 26, 332AB.
Bazyli, Homilia XXIV: PG 31, 608AB. Por. także De Spiritu Sancto 18: 32, 149C.
Jan Damasceński, De imaginibus I, 21. Tłumaczenie polskie: Jan Damasceński, Mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucają święte obrazy (tłum. M. Dylewska), „Vox Patrum” 19 (1999) t. 36-37, s. 511-512.
Teodor Studyta, Antirrheticus III, 1: PG 99, 428C. Por. także Tenże, Adversus iconomachos capita septem I: PG 99, 489A.
Tamże III, 7: PG 99, 424AB. Por. III, 12: PG 99, 425BC.